Austarlien-resan dit! nr 1

Ok, har tankte jag forsoka blogg lite om var resa till australien. For er oinvigda sa ar det jag och farmor som ar down under och halsar pa lite bekanta till henne.

Resan borjade iaf for min del 4/4 12.02 pa taget fran flemingsberg till marsta. Moter sedan farmor pa sky city arlanda oc en tre timmars lang vantan till avgang vantar. Min farmor ar verkligen en tids pessimist (om sadan finns) och maste alltid vara pa plats minst 1h innan man som tidigast bor vara pa plats. Och jag kan ju inte lata henne sitta ensam pa arlanda och vanta. Fixar det nodvandiga, vaxlar in 1000:- till aus dollar. Gabnska roliga pengar faktiskt, av plast med ett litet fonster sa man kan se ratt igenom dem. Lyckas utan problem checka in bagaget i en selfcheck in, riktigt stolt maste jag saga. Magen kurrar sa det blir cesarsallad efter avklarad passktr. Knatar bort till gaten och hinner gora nagra sista minuten samtal innan mobilen far vila. Jattelojligt jag vet men kanner att tararna branner nar jag pratar med johan, saknar honom redan. Nu bar det antligen av, 16.50 lyfter flyg nr1 och efter 2 langa timmar av konstant babyskrik landar vi antligen.

I Frankfurt har vi tre timmar pa oss innan planet mot Singapore lyfter, detta visar sig vara tur da vi ar tvungna att vandra genom hela frankfurt (kanns det som iaf) for att komma till ratt gate. Men jag maste saga att jag ar riktigt nojd nar vi 50 min senare kommer fram till gate C16 utan att ha gatt fel en enda gang, bra for fortsatta sjalvfortroendet. Nagon gang efter 21 bordas planet och vi lyfter mot Singapore. Efter en seg forsta timme blir det fart pa flygvardinnorna och det stora fylleslaget ar i full gang. Da jag ar en ansvarsfull kvinna blir det endast ett glas mouserande vin  men farmor, hon dricker som en svamp (citat). Hela flaskan skumpa a sa bailys pa det, hur skall detta sluta :-) Jaja middan serverades iaf 00.30 svensk tid och en timme senare efter nagon form av thaiwookad kyckling och ris, brod, sallad, toppad med appelkaka och kafe ar man mer an nojd att fa sova lite. Glider in och ut ur somnen fram till frukost vid 8 tiden. Under natten har film visats pa flyget men eftersom vara stolar verkar ha problem med ljudet erbjuds vi 50 euro i resevouchers, nagonting som vi far shoppa upp pa hemresan, kastar oss over taxfree katalogen och studerar den grundligt till landning. Troligen blir det en parfym, inte dumt det. Framme i Singapore vantar ytterliger 5 timmar av vantan.



Tar oss lika smidigt som tidigare forst till transferdisken for att fa nya bordingpass och darefter finner vi valbevandrade globetrotter var gate. Pa singaporeairlines far alla sin egen tv monitor dar man forutom att kolla pa ett antal filmer ocksa kan lyssna pa radio och spela spel, provar tetris, sudoku m.fl men beslutar mig sedan for att se Australia, en sjalvklarhet med tanke pa resmalet. Ytterliggare en flyggmaltid serveras, kan knappt komma ihag antalet , borjar bli riktigt trott pa flygplansmat nu, kanns som vi inte gor annat an ater och ater. Iaf, maten nere och filmen slut. Da vankas frukost..... vad var det jag sa. Klarar bara att fa ner nagra vindruvur och lite appeljuice. Nu antligen landar vi i austarlien, narmare bestammt brisbane. Mona moter oss utanfor flygplatsen och sista timmen fardas vi med bil, Nu ar vi antligen framme vid slutdestinationen, Mooloolaba pa the gold coast!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0